Page 11 - SoftwareBus 2015-3
P. 11

Een stijl die wordt bepaald door een
vaste lens, een telelens, een groot‐
hoeklens 10‐20 mm, het gebruik van
een (goedkoop, Chinees) polarisatiefil‐
ter ‐ zie elders in de SoftwareBus ‐
zwartwit en zelfs het gebruik van de
smartphone (nou ja, bij gebrek aan een
smartphone: gebruik van de iPad), pa‐
noramafoto’s en nog veel meer.
Door al die keuzes in onderwerpen en
stijlen ontstaat een reeks van heel ver‐
schillende foto’s. Je zou niet zeggen
dat al die fotografen op dezelfde plek
zijn geweest.

Details of overzicht

Als je de haven nadert valt op hoe im‐        Foto: Richard Morgan. Haven aan de Rijn.
ponerend de ruimte van de haven is.           boot, maar ook de elektriciteitspalen
Dat heeft te maken met de haven zelf,         die onder de graffiti zitten. Wat wil je
de redelijk lage gebouwen erom heen,          nog meer als fotograaf en als liefhebber
maar ook met de natuur en de uitzich‐         van industrie en natuur?
ten over de natuurgebieden. Al snel, en
zeker als je er rondloopt, worden aller‐
lei details zichtbaar. Details die de fo‐
tograaf het fototoestel tevoorschijn

                                              Keuze uit lenstypes

Foto:Jos van den Berge. Detail in zwart‐wit.  Voor een aantal fotografen was deze                Foto: Richard Morgan. Niet bang om dichtbij te komen.
doen halen. Details rondom en op de           excursie dé gelegenheid om erop te                 brandpuntsafstand als mijn compact‐
binnenvaartschepen, lijnenspel, scha‐         oefenen alle foto’s in een eenduidige              camera, 24 mm. Dat weet ik dan ook
duw en licht, wolken die in de haven          stijl te maken. Niet alleen het onder‐             weer, want dat kon ik nergens vinden.
weerspiegelen. Te veel om op te noe‐          werp is daarbij punt van aandacht,                 Een telelens werkt weer heel anders.
men. En loop je verder, de natuur in,         maar ook de manier waarop dat on‐                  Die haalt voor en achtergrond naar
dan zie je nog meer moois, zoals een          derwerp in beeld wordt gebracht. Iede‐             elkaar toe, alsof er niets tussen ligt.
heel ruim rivierlandschap. De wolken‐         re keuze creëert zijn eigen beelden.
luchten geven het bijzondere accenten,        Het is iets wat fotografen natuurlijk al‐
de boterbloemen wuiven in de wind en          lang weten, maar oefening baart kunst.
kleuren het landschap geel. Details zijn      Met een vaste lens kun je niet in‐ of
er in de bloemen, de rivier, een zeil‐        uitzoomen. De fotograaf moet lopen om
                                              het onderwerp goed in beeld te krijgen
                                              ‐ en daarbij in de haven uitkijken niet
                                              in het water te vallen. De verhouding
                                              van voorgrond en achtergrond vraagt
                                              extra aandacht. Met een groothoeklens
                                              vraagt de voorgrond aandacht; zijn daar
                                              geen details, dan ontstaat er leegte. De

                                                                                fotograaf met
                                                                                een groothoek‐
                                                                                lens moet
                                                                                dicht naar zijn
                                                                                onderwerp toe
                                                                                om die leegte
                                                                                op te vullen.

                                                                        Dus om een
                                                                        van die koeien
                                                                        in de uiter‐
                                                                        waarden op de
                                                                        voorgrond te
                                                                        krijgen, moet
                                                                        je naar die
                                                                        koe toe. En
                                                                        dat moet je
                                                                        maar durven!

Foto: Hans Lunsing. Binnenhaven vanaf de uiterwaarden. Met zoomlens.    De iPad die ik           Foto: Jos van den Berge. Zwart‐wit, andere
                                                                        gebruikte                hobbyisten op de Rijn
                                                                    11  maakt beelden
                                                                        met dezelfde
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16