Page 11 - SoftwareBus 2015-3
P. 11
Een stijl die wordt bepaald door een
vaste lens, een telelens, een groot‐
hoeklens 10‐20 mm, het gebruik van
een (goedkoop, Chinees) polarisatiefil‐
ter ‐ zie elders in de SoftwareBus ‐
zwartwit en zelfs het gebruik van de
smartphone (nou ja, bij gebrek aan een
smartphone: gebruik van de iPad), pa‐
noramafoto’s en nog veel meer.
Door al die keuzes in onderwerpen en
stijlen ontstaat een reeks van heel ver‐
schillende foto’s. Je zou niet zeggen
dat al die fotografen op dezelfde plek
zijn geweest.
Details of overzicht
Als je de haven nadert valt op hoe im‐ Foto: Richard Morgan. Haven aan de Rijn.
ponerend de ruimte van de haven is. boot, maar ook de elektriciteitspalen
Dat heeft te maken met de haven zelf, die onder de graffiti zitten. Wat wil je
de redelijk lage gebouwen erom heen, nog meer als fotograaf en als liefhebber
maar ook met de natuur en de uitzich‐ van industrie en natuur?
ten over de natuurgebieden. Al snel, en
zeker als je er rondloopt, worden aller‐
lei details zichtbaar. Details die de fo‐
tograaf het fototoestel tevoorschijn
Keuze uit lenstypes
Foto:Jos van den Berge. Detail in zwart‐wit. Voor een aantal fotografen was deze Foto: Richard Morgan. Niet bang om dichtbij te komen.
doen halen. Details rondom en op de excursie dé gelegenheid om erop te brandpuntsafstand als mijn compact‐
binnenvaartschepen, lijnenspel, scha‐ oefenen alle foto’s in een eenduidige camera, 24 mm. Dat weet ik dan ook
duw en licht, wolken die in de haven stijl te maken. Niet alleen het onder‐ weer, want dat kon ik nergens vinden.
weerspiegelen. Te veel om op te noe‐ werp is daarbij punt van aandacht, Een telelens werkt weer heel anders.
men. En loop je verder, de natuur in, maar ook de manier waarop dat on‐ Die haalt voor en achtergrond naar
dan zie je nog meer moois, zoals een derwerp in beeld wordt gebracht. Iede‐ elkaar toe, alsof er niets tussen ligt.
heel ruim rivierlandschap. De wolken‐ re keuze creëert zijn eigen beelden.
luchten geven het bijzondere accenten, Het is iets wat fotografen natuurlijk al‐
de boterbloemen wuiven in de wind en lang weten, maar oefening baart kunst.
kleuren het landschap geel. Details zijn Met een vaste lens kun je niet in‐ of
er in de bloemen, de rivier, een zeil‐ uitzoomen. De fotograaf moet lopen om
het onderwerp goed in beeld te krijgen
‐ en daarbij in de haven uitkijken niet
in het water te vallen. De verhouding
van voorgrond en achtergrond vraagt
extra aandacht. Met een groothoeklens
vraagt de voorgrond aandacht; zijn daar
geen details, dan ontstaat er leegte. De
fotograaf met
een groothoek‐
lens moet
dicht naar zijn
onderwerp toe
om die leegte
op te vullen.
Dus om een
van die koeien
in de uiter‐
waarden op de
voorgrond te
krijgen, moet
je naar die
koe toe. En
dat moet je
maar durven!
Foto: Hans Lunsing. Binnenhaven vanaf de uiterwaarden. Met zoomlens. De iPad die ik Foto: Jos van den Berge. Zwart‐wit, andere
gebruikte hobbyisten op de Rijn
11 maakt beelden
met dezelfde