Page 8 - SoftwareBus 2015-6
P. 8

Huisarts online

                         Jaco Beeker

  In het kader van het HCC-kwartaalthema e-Health attendeerde
  Marco Steen, onze penningmeester, ons op de activiteiten van
 Jaco Beeker, een bevlogen huisarts in Mijdrecht. Dokter Bleeker
  schrijft regelmatig artikelen in het lokale weekblad De Groene
Venen en is daarnaast constant bezig met het verbeteren van zijn
praktijk. Daarbij komen ook innovatieve ICT-oplossingen aan bod.

          (Dit artikel verscheen eerder in De Groene Venen.)

De laatste dagen voor mijn vakantie merkte ik echt dat de         De vraag was of ik mijn sitebezoekers kon motiveren om mee
rest van Nederland al weg was: geen volle spreekuren en de        te werken aan een onderzoek naar de kenmerken, wensen en
patiënten die wel kwamen hadden eigenlijk niets. Wel vragen,      verwachtingen bij het gebruik van e‐health.
zo van: ‘Kun je even naar dit plekje kijken?’                     Ik heb daarom gedurende een paar weken op mijn website
                                                                  een pop‐up gehad met het verzoek tot medewerking en toen
Plekje ontdekt                                                    de onderzoeksgroep groot genoeg was heb ik de pop‐up weer
                                                                  uitgezet. Tot zover prima, maar toen dacht ik: waarom start
Dat is ieder jaar voor en na de zomervakantie hetzelfde:          ik niet mijn eigen onderzoekje?
mensen lopen rond in een shirt of in hun zwembroek en op‐
eens merkt een naaste een plekje op. In de winter, met            Online advies vragen aan Bibi
meer bedekking, zien anderen die plekjes niet en dan heb je
minder gealarmeerde partners en familie.

Even zuiver hypothetisch, maar is iemand met een onbedui‐
dende moedervlek (‘een naevus’, zeggen medici) eigenlijk
wel een patiënt? Volgens de Dikke Van Dale is een patiënt
‘een zieke die onder behandeling is’.
In die zin is iemand met een naevus dus een bezoeker (of
gast?) en pas patiënt als het fout is of behandeling behoeft.
Maar goed, op dat soort momenten heb ik tijd voor overpein‐
zingen!

Normaal gesproken wordt mijn personeel onrustig als ze ho‐
ren dat ik ‘overpeins’; dat betekent meestal plotselinge en
niet overlegde wijzigingen in de praktijk. Dan komen ze op
maandag op de praktijk en is opeens alles veranderd.
Nou dat belooft wat, want inderdaad heb ik de eerste aan‐
passingen al doorgevoerd.

Onderzoek naar e‐health

Even naar het begin; iedereen die wel eens op mijn site           Want u kunt op mijn site online afspraken maken, herhaal‐
komt, weet dat ik een vrij druk bezochte site heb. In decem‐      recepten aanvragen, verwijsbrieven aanvragen, mailen met
ber had ik honderdduizend bezoekers in één maand, maar            de artsen en u kunt via Bibi zelfs online advies vragen, maar
dat was overdreven, in deze maanden zijn het er ongeveer          wat mist u nog? Wat zijn uw verwachtingen bij e‐health en,
twintigduizend (per maand).                                       meer specifiek, waarmee kunnen we uw leven eenvoudiger
Dat was denk ik de reden dat onderzoekers van de Vrije            maken voordat u patiënt bent en dus nog gewoon bezoeker
Universiteit mij benaderden voor een onderzoek naar e‐health.     op mijn site.

                                                               8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13