Welkom bij Platform Muziek

De CompUfair op 17-09-2022 komt er aan.

Laatste aanpassing: 27-08-2022

Op 17 september bent u van 10:00 to 16:00 welkom in de Oostbroeckzaal.

 Onze presentaties en demonstraties zullen allemaal in deze zaal plaatsvinden. Houd deze pagina in de gaten voor het programma.

10:15 Het maken van beats door Leon Braam

13:15 De move van hardware naar software door Willemijn van der Lingen

 

Achtergrond informatie

Ons thema van deze CompUfair is de synthesizer. We gaan met elkaar het thema proberen te benaderen van verschillende kanten. Toen men met elektronische muziek begon te ontdekken was een methode om deze op te bouwen met behulp van oscillatoren en filters. Dat was toen een enorme ingewikkelde en vooral dure manier. Daar zijn wel de meeste synths uit ontstaan. Nog steeds word deze techniek gebruikt en kent een groeiende populariteit. Je bouwt als het ware met kleine blokjes je geluid op wat een uniek resultaat oplevert. Een voorbeeld is: Poêm Electronique van Le Corbusier, Yean Xenakis en Edgar Varèze.

De digitale muziek word feitelijk ook zo opgebouwd, door de computer wordt veel meer mogelijk en kan er met beperkte middelen een enorm resultaat boeken met alle voordelen die er zijn.

Een analoge synth is nog steeds opgebouwd uit losse onderdelen die je zelf moet koppelen, er is (vaak) geen geheugen en vereist dus een behoorlijke kennis van de theorie. Zoals je met losse legostenen zelf een model moet maken, dat zonder tekening niet eenvoudig is na te bouwen. Een voorbeeld hiervan is het zogenaamde Eurorack systeem.

We kijken naar hardware oplossingen en naar software benaderingen, zowel op Windows als Linux. We houden verder de ontwikkelingen met de Raspberry Pi nauwlettend in de gaten. Zodra de prijzen weer tot normale hoogte zijn gedaald, gaan we daarmee aan de slag. Als u hieraan mee wilt doen, kunt u contact met ons opnemen.

Sinds mensenheugenis is het maken van beats een elementaire muzikale expressie in verschillende culturen. Immers bijna alle liederen hebben een percussief gestuurde opbouw. Met de opkomst van o.a. de Hiphop en de Rap culturen in de jaren 70 heeft de term beats een geheel andere betekenis gekregen. DJ’s en rappers introduceerden op percussie gestoelde korte geluidsfragmenten die meerdere keren terug konden komen in een lied (EP). Het gebruik van de sampler of synthesizer staat hierin centraal.

In de hedendaagse muziek is beat-making een alom bekende techniek met verscheidene toepassingen. Het maken van beats is zeer populair en er is in de muziekwereld grote vraag naar kwalitatief goede beats door gevestigde artiesten.

Demonstraties

Semi-modulaire synthesizers door Rien Parhan

Moog DfamEen semi-modulaire synth heeft in feite al een aantal basis componenten met elkaar verbonden, zoals een lego bouwpakket waarvan dan via tekeningen meerdere modellen zijn te bouwen. Hier ben je vrij om ook daar variaties aan te brengen. Omdat we tegenwoordig kunnen kiezen, blijft natuurlijk de vraag waarom je voor een relatief omvangrijk systeem, met minder mogelijkheden zonder geheugen tegen een tamelijk hoge prijs, terwijl je het zelfde resultaat kan boeken met een digitaal systeem waarbij je alles kunt opslaan tegen de fractie van de prijs van een analoog systeem.

De semi-modulairs die Rien bij zich heeft zijn de “Mother32””, “Dfam” en “ Subharmonicon” van MOOG.

Het bijzondere van dit is de ontdekkingstocht die je maakt en de uitstekende ondersteuning van deze firma. Daarnaast vind je inmiddels talloze YouTube filmpjes van enthousiasten, er zijn inmiddels diverse publicaties zowel als echt boek of digitaal te downloaden.

Hiermee kan Rien ook goed laten zien en horen hoe onderdelen op elkaar inwerken. Juist de flexibiliteit word veel gebruikt voor films, effecten en experimentele muziek.

Het maken van Beats door Leon Braam

SeratoSinds mensenheugenis is het maken van beats een elementaire muzikale expressie in verschillende culturen. Immers bijna alle liederen hebben een percussief gestuurde opbouw. Met de opkomst van o.a. de Hiphop en de Rap culturen in de jaren 70 heeft de term beats een geheel andere betekenis gekregen. DJ’s en rappers introduceerden op percussie gestoelde korte geluidsfragmenten die meerdere keren terug konden komen in een lied (EP). Het gebruik van de sampler of synthesizer staat hierin centraal.

In de hedendaagse muziek is beat-making een alom bekende techniek met verscheidene toepassingen. Het maken van beats is zeer populair en er is in de muziekwereld grote vraag naar kwalitatief goede beats door gevestigde artiesten.

Leon zal een gratis programma demonstreren genaamd Serato Studio dat zijn oorsprong vindt in de DJ-software. Met dit programma zal hij demonstreren hoe op een eenvoudige manier beats gemaakt kunnen worden. Tevens zal hij wijzen dat beats niet alleen gebruikt hoeven te worden om rap gerelateerde muziek te maken maar dat ook het componeren van moderne pop muziek door middel van beats mogelijk is.

Serato Studio is een gratis programma (DAW), maar ondanks een aantal beperkingen is het maken van leuke composities goed mogelijk!

Leon zal tevens ingaan op andere software waarmee op een makkelijk manier beats gemaakt kunnen worden.

De move van hardware naar software door Willemijn van der Lingen

Pianteq

Willemijn heeft als pianiste 35 jaar lang op een digitale piano en synthezeiser/keyboard gespeeld. Zo langzamerhand was alles wel aan vervanging toe. En dan sta je voor de keuze of je weer nieuwe hardware aan gaat schaffen of over gaat stappen naar software in combinatie met MIDI keyboard controllers. Voordeel van hardware is dat alles bij het oude blijft en snel weer werkt, maar dat je na verloop van tijd weer aan vervanging toe bent omdat er weer veel beter is. Voordeel van software is, dat het een heel stuk goedkoper is en updaten gaat heel gemakkelijk. Toen Willemijn eind vorig jaar Pianoteq tegenkwam was de keuze definitief gemaakt. Het werd software. Maar dan wel alles met een paar simpele drukken op de knop, zoals bij de hardware. Gewoon om als vanouds met muziek maken bezig te zijn en live spelen en op dat moment niet bezig zijn met computers. De computer mag alleen in beeld zijn bij het maken van de begeleidingen (backing tracks), maar daarna niet meer. En dan liefst ook nog open source en gratis. Oh ja, het moet ook op zowel Windows als Linux kunnen draaien. Met alle eisen en wensen bleek de overstap minder simpel dan gedacht. Soms is er een software-versie van bestaande hardware en blijkt de software-versie minder functies te bevatten. En als dat dan net die ene cruciale functie is, waar je pas achteraf achter komt, is dat wel een tegenvaller. Pianoteq draait op de Raspberry Pi 4 en kan je er dus een pianomodule van maken, maar waar is de uitknop zoals bij een traditionele soundmodule? Dan heb je ook een audio-interface nodig, maar welke dan en kan je voor weinig geld toch voldoende geluidskwaliteit krijgen? En een software-versie van een multitimbrale module, zoals de Roland Sound Canvas, voor standaard MIDI bestanden? Die is lastig te vinden als je niet weet wat en waar je moet zoeken. En als je er enkele gevonden hebt, werken ze niet alle naar behoren. Iets met soundfonts misschien?

Willemijn gaat in haar presentatie in op deze vragen en vertelt hoe ze al het en ander heeft weten te realiseren. Ze gaat in op hoe leveranciers anders omgaan met software dan met hardware. Als je dat inzicht hebt, wordt een uitdaging als die van Willemijn al een stuk gemakkelijker. Als je ook meer met software-instrumenten wil doen, net als zijzelf, geeft Willemijn in haar presentatie daarvoor handige tips. Ook tips om met heel weinig kosten te beginnen om er ervaring mee op te kunnen doen. Willemijn wilde alles in één keer goed neerzetten, maar je kan ook heel klein beginnen en toch al leuke muziek maken, wat je later uit kan bouwen. Willemijn geeft een voorbeeld daarvan. Heb je al een keyboard met MIDI (en computer, laptop of Raspberry Pi natuurlijk), dan heb je een investering van max. 50 euro nodig om te beginnen. Voor iets meer geld (30 euro per jaar) doe je dat ook nog eens met de geluidskwaliteit van high-end synthesizers en keyboards. Met 129 euro extra heb je ook nog een high-end piano of vleugel naar keuze, zoals een Steinway concertvleugel. Dat vindt je voor die prijs niet bij hardware-instrumenten.

Buiten de presentatie om kan Willemijn ook het een en ander op orgelgebied laten zien zoals Organteq en Sweelinq (momenteel in Beta).

 

Categorieën